Facebook

PERFORM TCP/IP PROTOCOL

PENGENALAN KEPADA TCP/IP
  

  • disebut TCP/IP,TCPIP atau IP
  • transmission control protocol/internet protocol
  • merupakan himpunan protocol termasuk TCP.IP,UDD,ARP,DNS,HTTP dan sebagainya untuk membolehkan proses komunikasi berlaku.
  • digunakan untuk sambungan ke internet atau ke rangkaian.
  • menggunakan "4 layer model"
  • terdiri daripada  beberapa protocol popular yang digunakan dalam rangkaian komunikasi
  • berkaitan dengan "7 layer osi model"

TCP PROTOCOL
      
     Protokol Kawalan Penghantaran (TCP) dan Pengguna Datagram Protocol (UDP) adalah kedua-dua IP protokol lapisan pengangkutan. UDP adalah protokol ringan yang membolehkan aplikasi untuk menggunakan langsung perkhidmatan datagram yang tidak boleh dipercayai yang disediakan oleh perkhidmatan IP asas. UDP biasanya digunakan untuk menyokong aplikasi yang menggunakan transaksi pertanyaan / jawapan mudah, atau aplikasi yang menyokong komunikasi masa nyata. TCP menyediakan perkhidmatan data-pindah yang boleh dipercayai, dan digunakan bagi kedua-dua pemindahan data pukal dan aplikasi data interaktif. TCP ialah protokol pengangkutan utama yang digunakan dalam kebanyakan rangkaian IP, dan menyokong pemindahan lebih 90 peratus daripada semua trafik di Internet orang ramai hari ini. Memandangkan peranan utama ini untuk TCP, pelaksanaan protokol ini membentuk sebahagian besar daripada jumlah gambar prestasi perkhidmatan untuk rangkaian IP. Dalam artikel ini kita mengkaji TCP dengan lebih lanjut, melihat apa yang membuat sesi TCP prabentuk pasti dan baik. Artikel ini merujuk pada bahan yang diterbitkan di Internet Prestasi Panduan Hidup [1].




IP PROTOCOL

     Dalam bidang sains komputer dan teknologi maklumat dan komunikasi, suite protokol Internet adalah model rangkaian komputer dan protokol komunikasi yang digunakan oleh Internet dan rangkaian komputer yang sama. Ia dikenali sebagai TCP / IP, kerana protokol yang paling penting, Protokol Kawalan Penghantaran (TCP) dan Protokol Internet (IP), adalah protokol rangkaian pertama yang ditakrifkan dalam piawaian ini. Ia kadang-kadang dikenali sebagai model DoD, kerana pembangunan model rangkaian yang dibiayai oleh DARPA, sebuah agensi Amerika Syarikat Jabatan Pertahanan. 

TCP / IP menyediakan hujung-ke-akhir sambungan menyatakan bagaimana data harus diformat, ditangani, dihantar, dihantar dan diterima di destinasi. Fungsi ini telah dibahagikan kepada empat lapisan abstraksi yang digunakan untuk menyusun semua protokol berkaitan mengikut skop rangkaian yang terlibat. [1] [2] Dari terendah kepada tertinggi, lapisan adalah lapisan pautan, yang mengandungi teknologi komunikasi untuk rangkaian tunggal segmen (link), lapisan internet, menyambung tuan rumah di seluruh rangkaian bebas, dengan itu mewujudkan antara rangkaian, komunikasi pengangkutan pengendalian lapisan tuan rumah kepada tuan rumah, dan lapisan permohonan itu, yang menyediakan proses ke proses pertukaran data permohonan.


PROTOCOL

  • protocol dalam istilah pengertian perkataan ialah satu tatacara
  • dalam istilah perkomputeran dan rangkaian, protokol ialah tatacara ataupun bahasa komunikasi yang digunakan bagi membolehkan satu-satu rangkaian itu berkomunikasi
  • peraturan ini meliputi kaedah mengakses, topologi fizikal yang dibenarkan, jenis kabel dan kelajuan pemindahan data.
  • sebagai contoh adalah pengguna ingin mencapai maklumat atau data dari network A ke network B di sini ia menggunakan protokol bagi membolehkan komunikasi antara network-network tersebut.




PERFORM TCP/IP PROTOCOL PERFORM TCP/IP PROTOCOL Reviewed by Unknown on 11:10 PG Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.