EMPLOYABILITY SKILLS
MENGURUS AKTIVITI KERJA
ORGANIZE OWN WORK ACTIVITIES
1. MEMAHAMI SKOP
KERJA
Perkara
pertama yang perlu dilakukan adalah mengenalpasti tugasan yang akan dilakukan,
kerja-kerja, dan tanggungjawab yang diberikan. Maklumat-maklumat ini akan
digunakan ketika menentukan tahap pengetahuan, kemahiran, dan kebolehan yang
diperlukan oleh seseorang individu dalam melaksanakan tugas yang memuaskan.
Tajuk
kerja mestilah menunjukkan dengan jelas fungsi sesuatu tugasan yang akan
dilaksanakan. Menunjukkan tahap tugasan itu bersesuaian dengan fungsinya.
Matlamat
kerja perlu menerangkan tugasan secara menyeluruh dengan jelas. Selain itu, ia
akan menunjukkan perbezaan yang jelas satu tugasan yang yang diberikan serta
sumbangan yang diberikan dalam mencapai objektif organisasi dan fungsi murid
dalam tugasan yang diberikan atau dalam sesebuah unit yang diwakili.
2. MENGENAL PASTI
HASIL YANG DIKEHENDAKI DAN MASALAHNYA
Anda perlu teliti dengan hasil kerja yang penting dan
catatkan dengan terperinci. Selain itu, nyatakan dengan jelas apa dan bila
hasil kerja itu hendak dicapai. Sekiranya mempunyai beberapa keutamaan dalam
bidang yang sama (peribadi atau professional) pilih satu atau dua yang utama
atau susun mengikut keutamaan.
Pecahkan setiap matlamat
kepada aktiviti seperti:
- Kenalpasti langkah yang diperlukan untuk mencapai matlamat-matlamat tersebut.
- Kenalpasti syarat-syarat dan sumber-sumber yang berkaitan yang diperlukan dalam setiap kerja.
Hal ini akan membantu anda untuk menyusun kerja anda dengan
jayanya. Mengenalpasti sumber yang diperlukan adalah sangat penting sekiranya
kerjasama atau bantuan daripada pihak lain.
Produktiviti pekerja
adalah ukuran pencapaian, kecekapan dan keberkesanan seorang pekerja dalam
sesuatu pekerjaan. Tetapi, jika terdapat seorang pekerja yang sering tidak
hadir ke tempat kerja akan menyebabkan ataupun memberi ksan secara langsung
kepada fungsi sesebuah organisasi.
Sikap kerja yang dinilai melalui rasa suka atau tidak
suka terhadap benda, individu atau situasi. Penilaian ini menunjukkan perasaan
seorang individu tentang sesuatu.konsep sikap yang boleh difahami melalui tiga
komponen iaitu kognisi, afek dan tingkah laku.
Komponen
kognitif
Komponen ini adalah sikap
yang merangkumi kepercayaan, pendapat, pengetahuan dan maklumat yang ada pada
seorang individu. Kognisi digambarkan melalui kepercayaan bahawa “diskriminasi
merupakan satu kesalahan”.
Komponen afektif
Adalah sikap yang melibatkan emosi
atau perasaan.
Komponen tingkah
laku
Ialah merujuk kepada keinginan untuk
melakukan dalam cara tertentu terhadap seseorang atau sesuatu.
3. MEMAHAMI
TEKNOLOGI ATAU KAEDAH YANG SESUAI
Setiap kerja yang
dilakukan tidak sepatutnya berkembang dengan sendirinya. Ia perlu dirangka
dengan teliti supaya menepati permintaan yang sentiasa berubah, serta
teknologi, kemahiran dan kebolehan organisasi dan juga pilihan kerja.
3.1 peluasan kerja
- Perancangan pekerja menjurus kepada menjadikan kerja-kerja lebih kecil dan khusus.
- Kerja-kerja yang sangat focus dan khusus mewujudkan cabaran yang lebih besar untuk memotivasikan pekerja.
- Salah satu usaha terawal untuk menyelesaikan masalah pengkhususan ialah dengan melibatkan peluasan kerja secara horizontal iaitu dengan menambah skop kerja.
- Kebanyakan usaha peluasan kerja mempunyai sedikit cabaran dan kurang bermakna ke atas aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh seorang pekerja.
- mereka bentuk pekerjaan yang bermotivasi ialah melalui peluasan kerja secara vertical iaitu dengan menambah tangunggjawab untuk merancang dan mentaksir.
- Pengayaan pekerjaan meningkat kefahaman dalam sesuatu kerja iaitu tahap kawalan seorang pekerja.
- Membenarkan pekerja melakukan mengikut acuannya sendiri dengan penuh tangunggjawab.
- Pengayaan pekerjaan boleh meningkatkan kualiti output kerja serta motivasi dan kepuasan pekerja.
3.3 model ciri-ciri
kerja.
Model ciri-ciri
kerja menawarkan rangka kerja yang dimaksudkan. Melalui rangka kerja, beberapa
perkara dikenalpasti iaitu 5 ciri-ciri asas kerja, hubungan dan impak ke atas
produktiviti, motivasi and kepuasan pekerja
Berdasarkan JCM,
setiap kerja boleh digambarkan melalui 5 dimensi utama seperti yang tersenarai
di bawah:
a)
Kepelbagaian
kemahiran
- Kepelbagaian kemahiran ialah tahap di mana suatu kerja yang memerlukan pelbagai aktiviti agar seorang pekerja dapat menggunakan kemahiran dan kebolehan yang berbeza.
b)
Pegenalan
tugasan
- Pengenalan tugasan merujuk kepada satu hasil kerja yang lengkap dan boleh dikenalpasti
c)
Signifikan
tugasan
- Signifikan tugasan merujuk kepada suatu kerja yang memberikan impak yang besar dalam kehidupan dan kerja individu lain.
d)
Autonomi
- Autonomi merujuk kepada kerja yang memberikan seorang individu kebebasan sepenuhnya dan mampu membuat keputusan ssendiri dalam mengatur jadual kerja dan menentukan prosedur yang akan digunakan untuk menyiapkan sesuatu kerja.
e)
Maklum balas
- Satu tahap di mana pekerja mendapat maklum balas tentang prestasi kerja mereka berdasarkan hasil kerja yang dilakukan.
4. MENETAPKAN KEUTAMAAN KERJA
Kenalpasti
apa yang hendak dilakukan
·
Perkara utama
dalam memastikan hasil kerja yang hebat ialah dengan mengetahui apa yang perlu
ditumpukan.
·
Terdapat tiga
perkara untuk menumpukan kerja iaitu menjelaskan minat anda, memahami kekuatan
dan kelemahan anda serta menegenalpasti kerja anda dan apa yang diperlukan
untuk mendapatkan hasil kerja yang hebat.
4.1 melakukan apa yang anda minat
- Penting untuk menyukai pekerjaan kerana ia akan memberi impak ke atas kehidupan anda.
- Mengetahui dengan jelas apa yang anda suka dan tidak suka anda mampu melaksanakan tugas dengan lebih berkesan.
- Hamper setiap kerja pasti ada elemen-elemen yang rumit dan yang tidak menarik.
- Anda perlu menetapkan masa yang minimum untuk melakukan tugas yang rumit.
4.2
Tumpukan kepada kekutan diri
·
Penting untuk
anda mengetahui kekuatan dan kelemahan diri.
·
Salah satu cara
adalah dengan menjalankan analisa SWOT (Strengt/Weakness/Opportunities/Threat)
·
Anda digalakkan
untuk mendapatkan kerja yang sesuai dengan kekuatan diri dan kebolehan yang
anda ada dan tidak menonjolkan kelemahan diri sendiri.
4.3 memahami bagaimana untuk cemerlang dalam pekerjaan
anda
§ cara terbaik untuk memastikan yang anda di landasan
yang betul dengan mempunyai kesefahaman dengan majikan.
§ Tanyakan diri anda soalan-soalan berikut:
1.
Apakah halatuju
pekerjaan tersebut?
2.
Apakah ukuran
sebuah kejayaan?
3.
Apakah
pencapaian yang luar biasa?
4.
Apakah keutamaan
dan had waktu?
§ Sekiranya mempunyai jawapan untuk persoalan tersebut
anda akan tahu bagaimana melakukan kerja anda.
§ Terdapat tiga cara dalam menentukan keutamaan kerja
anda ialah:
1)
Tumpukan kepada
apa yang anda suka
2)
Menggunakan
analisa SWOT untuk mengenalpasti kekuatan dan kelemahan anda.
3)
Ia menerangkan
bagaimana menerangkan kerja anda kepada majikan dan menumpukan untuk melakukan
yang terbaik di bidang yang dianggap penting oleh majikan anda
5. TEKNIK PENGURUSAN MASA YANG
EFEKTIF
- Pengurusan masa bukan sahaja bermaksud menguruskan masa kita ia adalah juga mengenai pengurusan diri sendiri.
- Ia juga berkaitan dengan kawalan situasi kendiri dan penggunaan masa.
- Kita perlu mencuba kaedah yang lain untuk idea-idea yang boleh anda mencari cara yang lebih baik
= Setiap perkara yang kita lakukan memerlukan masa.
= Sesetengah aktiviti dipengaruhi oleh elemen luaran
seperti kewajipan terhadap keluarga dan tugas di tempat kerja.
= Ada aktiviti yang dipengaruhi oleh elemen dalaman
seperti berbual di telefon.
- Pengurusan masa yang terbaik:
Ø Tetapkan matlamat yang realistic yang boleh dicapai
Ø Wujudkan keutamaan
Ø Bertanggungjawab penuh ke atas penggunaan dan
penyalahgunaan masa
(a) elakkan daripada mewujudkan situasi yang
mustahil
Ø Percubaan untuk berkerja 40jam seminggu dan
mengambil beban akademik sepenuhnya (12jam) merupakan sesuatu yang mustahil
Ø Mengkaji semula kewajipan dan tanggungjawab luaran
anda
(b) tentukan keutamaan anda
Ø Semua pengurusan masa yang Berjaya bermula dengan
perancangan.
Ø Gunakan calendar mingguan dan senarai “to do”
harian.
(c) adakah anda diselubungi oleh krisis semasa atau
tarikh akhir
Ø Krisis dalam pengurusan atau kekurangan dalam
pengurusan yang menyebabkan anda tiada masa untuk melakukan perkara penting
pada setiap hari.
Ø Adakah anda dilanda oleh kekurangan konsentrasi dan
focus.
(d) kekalutan boleh diimbangi dengan mewujudkan
senarai “to do” harian
Ø Gangguan emosi yang boleh menganggu kejayaan
akademik adalah seperti kebosanan, berkhayal, tekanan dan lain-lain.
(e) tekanan yang boleh mendatangkan penyakit
Ø Pastikan kesihatan sentiasa terjaga. Anda boleh
merancang masa untuk bersenam kerana ia akan menjamin kesihatan anda untuk
jangka masa panjang
(f) senaman merupakan salah satu cara yang terbaikk
untuk mengurangkan tekanan
(g) adakah and bertanggungjawab dalam pengurusan
masa
6. TANGGUNGJAWAB DAN AKAUNTABILITI
DALAM PEKERJAAN.
6.1 bertanggungjawab
- Tanggungjawab yang digalas oleh seorang pekerja ialah
o Memberikan yang terbaik dalam melaksanakan setiap
tugasan
o Mengetahui hadnya
o Mengetahui objektif dan matlamat organisasi
o Menghormati dan mematuhi ketua
o Memahami bahawa ketua mempunyai hak untuk membuat
keputusan
o Setiap orang bertanggungjawab ke atas kejayaan
organisasi
6.2 akauntabiliti
v Melengkapkan kerja dengan tepat, difahami dan tersusun
v Mengaku apabila melakukan kesilapan
v Membetulkan kesilapan
v Terima cadangan daripada penyelia untuk meningkatkan cara bekerja
v Menyelesaikan masalah atau mendapatkan bantuan untuk menyelesaikan masalah
v Mendapatkan maklumat tambahan apabila diperlukan
v Membuat penilaian ke atas kualiti kerja yang telah dilaksanakan
MENGURUS AKTIVITI KERJA (ORGANIZE OWN WORK ACTIVITIES)
Reviewed by Unknown
on
8:26 PG
Rating:
Tiada ulasan: