Facebook

WORLD WIDE WEB/WWW

The world wide web/www

Bermaksud "World Wide Web." Ia adalah penting untuk mengetahui bahawa ini bukan sinonim untuk Internet. World Wide Web, atau hanya "Web," sebagai orang biasa memanggilnya, adalah subset Internet. Web ini terdiri daripada muka surat yang boleh diakses menggunakan pelayar Web. Internet adalah rangkaian sebenar rangkaian di mana semua maklumat itu tinggal. Perkara seperti Telnet, FTP, perjudian Internet, Internet Relay Chat (IRC), dan e-mel adalah sebahagian daripada Internet, tetapi tidak adalah sebahagian daripada World Wide Web. Protokol Pemindahan Hyper-Text (HTTP) adalah kaedah yang digunakan untuk memindahkan laman web ke komputer anda. Dengan hiperteks, perkataan atau frasa boleh mengandungi pautan ke laman web yang lain. Semua laman web yang ditulis dalam hyper teks markup bahasa (HTML), yang bekerja bersama dengan HTTP.


Definisi: The WWW merujuk kepada World Wide Web atau hanya Web. World Wide Web terdiri daripada semua laman web awam yang disambungkan ke Internet di seluruh dunia, termasuk peranti klien (seperti komputer dan telefon bimbit) yang mengakses kandungan web. WWW hanya salah satu daripada banyak aplikasi internet dan komputer rangkaian.
Dunia Web berasaskan teknologi ini:
HTML - Hypertext Markup Language
HTTP - Hypertext Transfer Protocol
Pelayan Web dan pelayar Web

Penyelidik Tim Berners-Lee membawa pembangunan asal World Wide Web dalam akhir 1980-an dan awal 1990-an. Beliau telah membantu prototaip teknologi Web di atas dan dicipta istilah "WWW." Laman web dan melayari laman web meletup popular pada pertengahan 1990-an.
WORLD WIDE WEB/WWW WORLD WIDE WEB/WWW Reviewed by Unknown on 3:23 PTG Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.