Facebook

FILE TRANSFER PROTOCOL/FTP?????


FTP/FILE TRANSFER PROTOCOL 

File Transfer Protocol (FTP) adalah protokol Internet piawai untuk menghantar fail antara komputer di Internet. Seperti Hypertext Transfer Protocol (HTTP), yang memindahkan laman web dapat dipaparkan dan fail yang berkaitan, dan Mudah Mel Transfer Protocol (SMTP), yang memindahkan e-mel, FTP adalah protokol aplikasi yang menggunakan protokol TCP / IP di Internet. FTP biasanya digunakan untuk memindahkan fail halaman Web dari pencipta mereka ke komputer yang bertindak sebagai pelayan mereka untuk semua orang di Internet. Ia juga biasa digunakan untuk memuat turun program dan fail lain ke komputer anda dari pelayan lain.

Sebagai pengguna, anda boleh menggunakan FTP dengan antara muka yang mudah baris arahan (contohnya, dari tetingkap Prompt Windows MS-DOS) atau dengan program komersial yang menawarkan antara muka pengguna grafik. Pelayar Web anda juga boleh membuat permintaan FTP untuk memuat turun program yang anda pilih dari laman Web. Menggunakan FTP, anda juga boleh mengemas kini (memadam, menamakan semula, bergerak, dan salinan) fail pada pelayan. Anda perlu log masuk ke pelayan FTP. Walau bagaimanapun, fail umum mudah diakses dengan menggunakan FTP tanpa nama.



FTP (singkatan dari File Transfer Protocol) adalah sebuah protokol Internet yang berjalan di dalam lapisan aplikasi yang merupakan standard untuk pemindahan fail (file) komputer antar mesin-mesin dalam sebuah internetwork.

FTP merupakan salah satu protokol Internet yang paling awal dibangunkan, dan masih digunakan hingga saat ini untuk melakukan muat (download) dan penggugahan (upload) fail-fail komputer antara pelanggan FTP dan pelayan FTP.

fungsi FTP
FTP merupakan salah satu protokol Internet yang paling awal dibangunkan dan masih digunakan hingga saat ini. Fungsi FTP adalah untuk melakukan muat (download) dan penggugahan (upload) fail-fail komputer antara pelanggan FTP dan pelayan FTP.

Cara Kerja FTP

Sebuah Pelanggan FTP merupakan aplikasi yang boleh mengeluarkan perintah-perintah FTP ke sebuah server FTP. Sementara server FTP adalah sebuah Windows Service atau daemon yang berjalan di atas sebuah komputer yang memberi respons perintah-perintah dari sebuah pelanggan FTP. Perintah-perintah FTP boleh digunakan untuk mengubah direktori, menukar mod penghantaran antara binari dan ASCII, menggugah fail komputer ke server FTP, serta memuat turun fail dari server FTP.
FILE TRANSFER PROTOCOL/FTP????? FILE TRANSFER PROTOCOL/FTP????? Reviewed by Unknown on 3:25 PTG Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.