Facebook

MEMASANG SISTEM OPERASI RANGKAIAN

dalam tajuk ini, saya akan menceritakan tentang pengenalan (NOS) atau pun di panggil sistem pengoperasian rangkaian dalam semester 3 ini.. kamu akan pelajari tentang pengenalan, fungsi, ciri-ciri dan jenis.

TUJUAN: Lembaran Maklumat bertujuan untuk menentukan jenis Sistem Operasi Rangkaian (NOS),                   fungsi NOS, spesifikasi NOS, keperluan NOS, memasang NOS menggunakan Windows                     Server 2012, mengkonfigurasi Windows Server 2012 dan menguji Windows Server 2012                     pemasangan.


PENGENALAN
-      Sistem Pengoperasian Rangkaian adalah adalah sebuah jenis sistem operasi yang ditujukan untuk mengendalikan sistem rangkaian. 
-      Sistem Pengoperasian Rangkaian (NOS) mengawal dan menguruskan semua aktiviti yang dijalankan oleh pelbagai komputer di sepanjang rangkaian.
-   Sistem Pengoperasian Rangkaian (NOS) ini bertindak sebagai pengarah bagi memastikan perjalanan rangkaian ini dapat berjalan dengan sempurna dan bersistematik
-      Umumnya, sistem pengoperasian ini terdiri atas banyak perkhidmatan yang ditujukan untuk melayani pengguna, seperti perkhidmatan perkongsian fail, perkhidmatan berkongsi alat pencetak (printer), DNS, HTTP dan sebagainya.

    FUNGSI NOS
-      Menghubungkan sejumlah komputer dan peralatan yang lain dalam sebuah sistem jaringan.
-      Mengelolakan sumber jaringan.
-      Menyediakan layanan / perkhidmatan dalam rangkaian.
-      Menyediakan kemudahkerjaan dalam suatu jaringan bagi beberapa pengguna.
-      Mengendalikan sumber dirinya sendiri juga untuk mengendalikan sumber-sumber komputer lain yang berada dalam rangkaian.

    CIRI-CIRI NOS
1)  Menyediakan perkhidmatan perkongsian fail (file sharing)
2)  Menyediakan perkhidmatan setakan atau printing services
3)  Menyediakan perkhidmatan keselamatan
 4) Menyediakan perkhidmatan aplikasi atau application services 

      JENIS-JENIS NOS
Sesuai fungsi komputer pada sebuah rangkaian, maka jenis rangkaian komputer dibezakan menjadi dua jenis rekabentuk rangkaian iaitu:
1)   Rangkaian peer to peer
2)   Rangkaian client - server

sumber : badukan.com
MEMASANG SISTEM OPERASI RANGKAIAN MEMASANG SISTEM OPERASI RANGKAIAN Reviewed by Unknown on 11:51 PG Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.