Facebook

MENYELARAS DENGAN JABATAN LAIN YANG BERKAITAN DAN VENDOR

dalam semester 3 ini  saya akan pelajari tentang terangkan berkomunikasi dan juga langkah-langkah ataupun kaedah yang saya terangkan. selain itu juga saya juga telah mendapat ilmu tentang langkah-langkah perkejaan yang saya akan alami nanti,

KOMUNIKASI SECARA EFEKTIF
   Antara kaedah utama dalam berkomunikasi adalah:

1.1   mendengar dan membaca
*      mendengar dengan baik penting untuk membantu pemahan yang lebih tepat, ia melibatkan gabungan aktiviti fizikal dan mental tetapi ia juga akan melibatkan halangan fizikal dan mental seperti bahasa, kebisingan, penyampaian.

1.1.1 kaedah mendengar yang berkesan
§  terdapat 8 kaedah mendengar yang iaitu:
·         bertanya & minta penjelasan
·         beri maklumbalas
·         tumpukan perhatian
·         angguk
·         bersabung mata
·         membongkok ke hadapan
·         catit/rekod
·         ringkaskan (paraphrase) dan minta persetujuan


1.1.2 tiga jenis pendengaran
# jenis pendengaran adalah seperti berikut
Mendengar secara efektif
Pendengar secara tidak efektif
Pendengar yang efektif
        i.            mencari topic yang berkaitan
Tidak focus kepada topic yang mungkin berkait
Sentiasa mendengar dengan teliti perkara yang mungkin berkait
      ii.            menilai kandungan dan bukan penyampaian
Tidak mendengar jika penyampaian adalah kurang baik
Menilai kandungan dan tidak mengendahkan kesilapan penyampaian
    iii.            cuba memberi tumpuan
Tidak menunjukan pergerakan atau respon
Aktif mendengar, dan juga menunjukan respon.
MENYELARAS DENGAN JABATAN LAIN YANG BERKAITAN DAN VENDOR MENYELARAS DENGAN JABATAN LAIN YANG BERKAITAN DAN VENDOR Reviewed by Unknown on 12:04 PTG Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.