Facebook

MENYELARAS DENGAN JABATAN LAIN YANG BERKAITAN DAN VENDOR 2


sambungan kepada menyelaras dengan jabatan lain yang berkaitan dengan vendor,


1.1.3 membaca secara efektif
Ø  teknik membaca secara efektif adalah seperti berikut
a.       focus kepada topik penting yang berkaitan
b.       menilai maklumat yang dibaca
c.        kaitkan struktur maklumat bertulis untuk lebih memahami kaitan antara topic
d.       “scanning”-rambang
e.        Baca untuk kefahaman- guna kamus dan lain-lain
f.         Baca secara terperinci untuk dipetik
g.       Pemerhatian yang tajam.

1.1    BERCAKAP DAN MENULIS
                     I.            Penyampaian lisan dan penulisan yang tidak efektif dan menyebabkan maklumat tidak disampaikan dengan tepat.
                   II.            Factor utama yang mempengaruhi penulisan dan percakapan adalah:
ü  Bahasa
-          Tahap yang digunakan harus sepadan dengan tahap mereka yang mendengar
ü  Pertuturan
-          Penyampaian harus fasih dalam bahasa tersebut dan menyampaikan dengan jelas.
ü  Turutan  topic
-          Topic perlu disampaikan dalam turutan yang mudah difahami aliran maklumatnya.
ü  Kaitan topic
-          Topic yang disampaikan perlu berkait rapat antara satu sama lain.

1.2  MEREKOD MAKLUMAT
·         Kaedah ini untuk merekod maklumat dalah seperti dibawah.

Ø  NOTA, BUKU CATITAN
-          Pastikan perkara penting dicatit dan tulisan adalah jelas dan mudah difahami.
Ø  P.D.A (ELEKTRONIK)
-          Kaedah terkini untuk merekodkan maklumat, seperti mempunyai computer mudah alih.
Ø  ALAT PERAKAN SUARA
-          Dapat merekodkan penyampaian secara lisan dalam keadaan dimana penyampai mungkin sukar untuk difahami. Boleh dijadikan rujukan selepas sesi penyampaian tanpa hilang isi-isi penting.
Ø  PETA MINDA
-          Membantu memahami maklumat secara logical dan dari segi kaitan antara topic-topik yang disampaikan.
Ø  KAMERA / KAMERA VIDEO
-          Membantu Merekodkan Maklumat Yang Didapati Daripada Pemerhatian.

3. PEMERHATIAN
·         Pemerhatian merupakan kaedah berkomunikasi yang lebih kepada kemahiran memahami apa yang dilihat, ia berbeza dengan mendengar, kerana kita cuba memahami sesuatu yang dilakukan tanpa penjelasan secara lisan:

·         Kaedah memerhati yang efektif

-          Perhati dengan minat
-          Ambil kedudukan yang terbaik
-          Catat nota bila perlu
-          Kaedah- maklumi, tunjuk, buat dan susulan.
-          Bertanya untuk ulangan atau ketidakjelasan
4. KEMAHIRAN MEMBERI MAKLUM BALAS
*      Focus kepada isu, bukan orang/ personalitinya
-          Tujukan kepada perkara yang di dalam kawalannya, yang berkuasa diubahnya.
-          Tepat pada waktunya
-          Beri cadangan pilihan
-          Dengar penjelasannya walaupun tidak bersetuju dengannya.

3.1 perbezaan bahasa
Bagi mengatasi masalah perbezaan bahasa, penyampaian boleh digunakan teknik dibawah,
A.      Alat bantuan visual
B.      Demonstrasi

C.     Penterjemah
MENYELARAS DENGAN JABATAN LAIN YANG BERKAITAN DAN VENDOR 2 MENYELARAS DENGAN JABATAN LAIN YANG BERKAITAN DAN VENDOR 2 Reviewed by Unknown on 12:55 PTG Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.