sambungan kepada menyelaras dengan jabatan lain yang berkaitan dengan vendor,
1.1.3 membaca secara efektif
Ø teknik membaca
secara efektif adalah seperti berikut
a.
focus kepada topik penting yang berkaitan
b.
menilai maklumat yang dibaca
c.
kaitkan struktur maklumat bertulis untuk lebih
memahami kaitan antara topic
d.
“scanning”-rambang
e.
Baca untuk kefahaman- guna kamus dan lain-lain
f.
Baca secara terperinci untuk dipetik
g.
Pemerhatian yang tajam.
1.1
BERCAKAP DAN
MENULIS
I.
Penyampaian lisan dan penulisan yang tidak efektif
dan menyebabkan maklumat tidak disampaikan dengan tepat.
II.
Factor utama yang mempengaruhi penulisan dan
percakapan adalah:
ü Bahasa
-
Tahap yang digunakan harus sepadan dengan tahap
mereka yang mendengar
ü Pertuturan
-
Penyampaian harus fasih dalam bahasa tersebut dan
menyampaikan dengan jelas.
ü Turutan topic
-
Topic perlu disampaikan dalam turutan yang mudah
difahami aliran maklumatnya.
ü Kaitan topic
-
Topic yang disampaikan perlu berkait rapat antara
satu sama lain.
1.2 MEREKOD MAKLUMAT
·
Kaedah ini untuk merekod maklumat
dalah seperti dibawah.
Ø
NOTA,
BUKU CATITAN
-
Pastikan perkara penting dicatit
dan tulisan adalah jelas dan mudah difahami.
Ø
P.D.A
(ELEKTRONIK)
-
Kaedah terkini untuk merekodkan maklumat,
seperti mempunyai computer mudah alih.
Ø
ALAT
PERAKAN SUARA
-
Dapat merekodkan penyampaian secara
lisan dalam keadaan dimana penyampai mungkin sukar untuk difahami. Boleh dijadikan
rujukan selepas sesi penyampaian tanpa hilang isi-isi penting.
Ø
PETA
MINDA
-
Membantu memahami maklumat secara
logical dan dari segi kaitan antara topic-topik yang disampaikan.
Ø
KAMERA
/ KAMERA VIDEO
-
Membantu Merekodkan Maklumat Yang
Didapati Daripada Pemerhatian.
3. PEMERHATIAN
·
Pemerhatian merupakan kaedah
berkomunikasi yang lebih kepada kemahiran memahami apa yang dilihat, ia berbeza
dengan mendengar, kerana kita cuba memahami sesuatu yang dilakukan tanpa
penjelasan secara lisan:
·
Kaedah memerhati yang efektif
-
Perhati dengan minat
-
Ambil kedudukan yang terbaik
-
Catat nota bila perlu
-
Kaedah- maklumi, tunjuk, buat dan
susulan.
-
Bertanya untuk ulangan atau
ketidakjelasan
4. KEMAHIRAN MEMBERI MAKLUM BALAS
Focus kepada isu, bukan orang/
personalitinya
-
Tujukan kepada perkara yang di
dalam kawalannya, yang berkuasa diubahnya.
-
Tepat pada waktunya
-
Beri cadangan pilihan
-
Dengar penjelasannya walaupun
tidak bersetuju dengannya.
3.1 perbezaan bahasa
Bagi mengatasi masalah perbezaan
bahasa, penyampaian boleh digunakan teknik dibawah,
A. Alat
bantuan visual
B. Demonstrasi
C. Penterjemah
MENYELARAS DENGAN JABATAN LAIN YANG BERKAITAN DAN VENDOR 2
Reviewed by Unknown
on
12:55 PTG
Rating:
Tiada ulasan: