EMPLOYABILITY SKILLS
MENGURUS AKTIVITI KERJA
ORGANIZE AND MAINTAIN OWN WORKPLACE
1. PENTAKSIRAN ERGONOMIK
- Memastikan persekitaran pejabat dan perabot saman asas keperluan keselesaan asas pekerja adalah asas amalan ergonomic.
- Stesen kerja ergonomik miskin boleh membawa kepada aduan rangka otot dari belakang “klasik” dan sakit leher.
- Akta (OSHA) keperluan akta keselamatan dan kesihatan pekerja yang semua kerja adalah risiko yang dinilai dan penyelesaian ergonomik yang betul disediakan kepada individu.
- Ergonomic yang baik membawa kepada peningkatan produktiviti, ketidakhadiran kurang, pengurangan aduan rangka otot dan majikan yang lebih baik kepada hubungan pekerja.
- Pentadbiran keselamatan dan kesihatan pekerjaan (OSHA) menyediakan garis panduan ketat untuk ergonomic persekitaran kerja.
- Senarai ergonomic – tempat kerja keperluan fizikal:
- Adakah ruang kerja yang mencukupi?
- Adakah kedudukan peralatan, kawalan dan bangku kerja membolehkan postur yang memuaskan dan kawalan yang betul dengan tangan and kaki?
- Adakah pekerja perlu berdiri untuk semua atau kebanyakan masa alternative, mesti dia tetap duduk untuk semua maas?
- Adakah peruntukan bagi pekerja untuk duduk yang mencukupi berhubung dengan tugas?
- Sejauh mana kaki kawalan diperlukan?
- Adakah reka bentuk dan susun atur peralatan yang memuaskan untuk pembaikan dan penyelenggaraan?
- Adakah bekas yang digunakan, kedudukan mereka, saiz dan berat badan yang memuaskan?
1.1 ORGANISASI KERJA – SENARAI SEMAK
- Adakah kerja yang ditubuhkan pada perubahan, jika jadi apa system digunakan? Jika berputar, apakah beban psikologi dan fisiologi tambahan yang dikenakan ke atas pekerja? Adakah terdapat apa-apa implikasi social?
- Apakah waktu sebenar kerja? Adakah terdapat mana-mana adat dan amalan yang perlu penelitian rapat?
- Apakah lebih masa purata? Adakah pendapatan lebih masa dibina ke dalam kerja? Sekiranya ini diiktiraf?
- Apakah makan formal dan kadar minuman disediakan; yang mereka dianjurkan dengan berkesan?
- Adakah tugas yang serba ? adakah pacing yang perlu dan / atau berkesan?
1.2 BEBAN ALAM – SENARAI SEMAK
- Adakah mana-mana undang-undang yang membuat keadaan tertekan? Adakah semua cadangan di bawah kesihatan dan keselamatan dipatuhi?
- Adakah anda tahu suhu udara, kelembapan, sinaran dan pergerakan udara?
- Adakah pekerja terdedah kepada perubahan persekitaran yang pesat semasa atau anjakan tunggal dia?
- Jika paras bunyi yang tinggi, bagaimanakah langkah-langkah pencegahan yang perlu diambil mendengar kerugian pekerja ditayangkan pada pengambilan?
- Apakah tahap bunyi yang menganggu prestasi; apakah risko ada kehilangan pendengaran?
2. SENARAI SEMAK PENELENGGARAAN
2.1 ENJIN BOT
§ Bersihkan / perubahan enjin penapis udara
§ Perubahan enjin dan transmisi minyak dan penapis
§ Perubahan palam pencucuh enjin (gas)
§ Memeriksa enjin pendesak air penyejukan dan pam
§ Semak / menukar enjin dan badan zink
§ Semak galas pedang pendek aci kipas
§ Semak kipas bagi kerosakan
§ Semak hos enjin dan pengapit
§ Ganti penyejuk enjin air tawar penyejuk
§ Ujian / cek radio
§ Semak tahap air bateri dan caj
§ Periksa semua lampu navigasi
§ Ujian kereka sauh, tanduk dan pancari
2.2 KAWALAN
§ Memeriksa gear stereng pelincir
§ Periksa paras cecair hidraulik dan tekanan
§ Semak dan pelincir throttle enjin dan kabel peralihan
§ Semak galas kemudi / kenderaan dan kelenjar pembungkusan
3 PEMBELAJARAN PENGALAMAN
§ Kami mengambil maklumat melalui deria kita, tetapi kita akhirnya belajar dengan melakukan :
o Pertama menonton dan mendengar kepada orang lain§ Menerangkan pembelajaran sebagai proses empat langkah iaitu:
o Melakukan perkara-perkara di atas kita sendiri
o Percikan kepentingan kita dan menjana motivasi kita untuk diri discover
o Fikirkan kembali belajar seperti menunggang basikal, menggunakan computer, menari dan sebagainya
o Memerhati§ Hands-on
o Pemikiran (fikiran)
o Perasaan (emosi)
o Melakukan (otot)
o Murid dibenarkan untuk melaksanakan kerana mereka membina makna dan memperoleh pemahaman§ Minds-on
o Aktiviti memberikan tumpuan kepada konsep-konsep teras.§ Authentic
o Murid dibentangkan dengan aktiviti-aktiviti yang menggabungkan sahih, soalan sebenar dan isu-isu dalam format yang menggalakkan kerjasama.
§ Teknologi menjadi alat, menyokong proses pembelajaran murid mendapatkan pengetahuan dan pemahaman baru.
4. PERALATAN KESEDARAN
§ Pengenalan alat-alat yang rosak dan peralatan termasuk:
o Kerosakan
o Komponen yang rosak atau hilang termasuk pengawal keselamatan
o Bunyi luar biasa / getaran / bau
o Kerosakan kepada pekerjaan
4.1 PERALATAN YANG ROSAK DIKENAL PASTI
o Peralatan yang dikenal pasti sebagai rosak dibawa kepada perhatian pemilik supaya ia segera boleh dikeluarkan dari perkhidmatan
o Jika kecacatan dikenal pasti, cadangan dibuat untuk penilaian lanjut syarat-syarat yang mungkin berulang dan memerlukan langkah-langkah pencegahan untuk mengekalkan hayat perkhidmatan peralatan
5. STANDARD DAN PANDUAN MENGURUS
- Kesedaran pelbagai peralatan perlindungan peribadi (PPE) termasuk:
· Kasut
· Ketua perlindungan sarung tangan
· Pakaian perlindungan
· Alat pernafasan
· Topeng muka
· Perlindungan pendengaran
· Perlindungan mata
- Kesedaran tentang kepentingan amalan kerja yang selamat termauk:
· Berikutan SOP dan spesifikasi pengilang sebelum, semasa dan selepas digunakan
· Pengurusan risiko
· Pengendalian manual yang betul
· Pengendalaian bahan-bahan merbahaya yang selamat, cara penggunaan serta penyimpanan
· Penggunaan PPE yang betul
· Servis biasa dan penyelengaraan peralatan dan kelengkapan
· Pemilihan alat yang sesuai digunakan
· Bekerja dengan elekrtik dengan cara yang selamat
· Pengudaraan yang mencukupi
· Melampirkan pengawal keselamatan yang sesuai di mana perlu
MENGURUS AKTIVITI KERJA (ORGANIZE AND MAINTAIN OWN WORKPLACE)
Reviewed by Unknown
on
7:38 PG
Rating:
Tiada ulasan: