Facebook

MENGURUS AKTIVITI KERJA (ORGANIZE AND MAINTAIN OWN WORKPLACE)



EMPLOYABILITY SKILLS



MENGURUS AKTIVITI KERJA

ORGANIZE AND MAINTAIN OWN WORKPLACE




1. PENTAKSIRAN ERGONOMIK

  • Memastikan persekitaran pejabat dan perabot saman asas keperluan keselesaan asas pekerja adalah asas amalan ergonomic.
  • Stesen kerja ergonomik miskin boleh membawa kepada aduan rangka otot dari belakang “klasik” dan sakit leher.
  • Akta (OSHA) keperluan akta keselamatan dan kesihatan pekerja yang semua kerja adalah risiko yang dinilai dan penyelesaian ergonomik yang betul disediakan kepada individu.
  • Ergonomic yang baik membawa kepada peningkatan produktiviti, ketidakhadiran kurang, pengurangan aduan rangka otot dan majikan yang lebih baik kepada hubungan pekerja.
  • Pentadbiran keselamatan dan kesihatan pekerjaan (OSHA) menyediakan garis panduan ketat untuk ergonomic persekitaran kerja.
  • Senarai ergonomic – tempat kerja keperluan fizikal:
  1. Adakah ruang kerja yang mencukupi?
  2. Adakah kedudukan peralatan, kawalan dan bangku kerja membolehkan postur yang memuaskan dan kawalan yang betul dengan tangan and kaki?
  3. Adakah pekerja perlu berdiri untuk semua atau kebanyakan masa alternative, mesti dia tetap duduk untuk semua maas?
  4. Adakah peruntukan bagi pekerja untuk duduk yang mencukupi berhubung dengan tugas?
  5. Sejauh mana kaki kawalan diperlukan?
  6. Adakah reka bentuk dan susun atur peralatan yang memuaskan untuk pembaikan dan penyelenggaraan?
  7. Adakah bekas yang digunakan, kedudukan mereka, saiz dan berat badan yang memuaskan?


1.1 ORGANISASI KERJA – SENARAI SEMAK
  • Adakah kerja yang ditubuhkan pada perubahan, jika jadi apa system digunakan? Jika berputar, apakah beban psikologi dan fisiologi tambahan yang dikenakan ke atas pekerja? Adakah terdapat apa-apa implikasi social?
  • Apakah waktu sebenar kerja? Adakah terdapat mana-mana adat dan amalan yang perlu penelitian rapat?
  • Apakah lebih masa purata? Adakah pendapatan lebih masa dibina ke dalam kerja? Sekiranya ini diiktiraf?
  • Apakah makan formal dan kadar minuman disediakan; yang mereka dianjurkan dengan berkesan?
  • Adakah tugas yang serba ? adakah pacing yang perlu dan / atau berkesan?



1.2 BEBAN ALAM – SENARAI SEMAK
  • Adakah mana-mana undang-undang yang membuat keadaan tertekan? Adakah semua cadangan di bawah kesihatan dan keselamatan dipatuhi?
  • Adakah anda tahu suhu udara, kelembapan, sinaran dan pergerakan udara?
  • Adakah pekerja terdedah kepada perubahan persekitaran yang pesat semasa atau anjakan tunggal dia?
  • Jika paras bunyi yang tinggi, bagaimanakah langkah-langkah pencegahan yang perlu diambil mendengar kerugian pekerja ditayangkan pada pengambilan?
  • Apakah tahap bunyi yang menganggu prestasi; apakah risko ada kehilangan pendengaran?



2. SENARAI SEMAK PENELENGGARAAN

2.1 ENJIN BOT

§ Bersihkan / perubahan enjin penapis udara
§ Perubahan enjin dan transmisi minyak dan penapis
§ Perubahan palam pencucuh enjin (gas)
§ Memeriksa enjin pendesak air penyejukan dan pam
§ Semak / menukar enjin dan badan zink
§ Semak galas pedang pendek aci kipas
§ Semak kipas bagi kerosakan
§ Semak hos enjin dan pengapit
§ Ganti penyejuk enjin air tawar penyejuk
§ Ujian / cek radio
§ Semak tahap air bateri dan caj
§ Periksa semua lampu navigasi
§ Ujian kereka sauh, tanduk dan pancari


2.2 KAWALAN

§ Memeriksa gear stereng pelincir
§ Periksa paras cecair hidraulik dan tekanan
§ Semak dan pelincir throttle enjin dan kabel peralihan
§ Semak galas kemudi / kenderaan dan kelenjar pembungkusan


3 PEMBELAJARAN PENGALAMAN

§ Kami mengambil maklumat melalui deria kita, tetapi kita akhirnya belajar dengan melakukan :
o Pertama menonton dan mendengar kepada orang lain
o Melakukan perkara-perkara di atas kita sendiri
o Percikan kepentingan kita dan menjana motivasi kita untuk diri discover
o Fikirkan kembali belajar seperti menunggang basikal, menggunakan computer, menari dan sebagainya
§ Menerangkan pembelajaran sebagai proses empat langkah iaitu:
o Memerhati
o Pemikiran (fikiran)
o Perasaan (emosi)
o Melakukan (otot)
§ Hands-on
o Murid dibenarkan untuk melaksanakan kerana mereka membina makna dan memperoleh pemahaman
§ Minds-on
o Aktiviti memberikan tumpuan kepada konsep-konsep teras.
§ Authentic
o Murid dibentangkan dengan aktiviti-aktiviti yang menggabungkan sahih, soalan sebenar dan isu-isu dalam format yang menggalakkan kerjasama.

§ Teknologi menjadi alat, menyokong proses pembelajaran murid mendapatkan pengetahuan dan pemahaman baru.


4. PERALATAN KESEDARAN

§ Pengenalan alat-alat yang rosak dan peralatan termasuk:
o Kerosakan
o Komponen yang rosak atau hilang termasuk pengawal keselamatan
o Bunyi luar biasa / getaran / bau
o Kerosakan kepada pekerjaan


4.1 PERALATAN YANG ROSAK DIKENAL PASTI

o Peralatan yang dikenal pasti sebagai rosak dibawa kepada perhatian pemilik supaya ia segera boleh dikeluarkan dari perkhidmatan

o Jika kecacatan dikenal pasti, cadangan dibuat untuk penilaian lanjut syarat-syarat yang mungkin berulang dan memerlukan langkah-langkah pencegahan untuk mengekalkan hayat perkhidmatan peralatan



5. STANDARD DAN PANDUAN MENGURUS
  • Kesedaran pelbagai peralatan perlindungan peribadi (PPE) termasuk:
· Kasut
· Ketua perlindungan sarung tangan
· Pakaian perlindungan
· Alat pernafasan
· Topeng muka
· Perlindungan pendengaran
· Perlindungan mata

  • Kesedaran tentang kepentingan amalan kerja yang selamat termauk:
· Berikutan SOP dan spesifikasi pengilang sebelum, semasa dan selepas digunakan
· Pengurusan risiko
· Pengendalian manual yang betul
· Pengendalaian bahan-bahan merbahaya yang selamat, cara penggunaan serta penyimpanan
· Penggunaan PPE yang betul
· Servis biasa dan penyelengaraan peralatan dan kelengkapan
· Pemilihan alat yang sesuai digunakan
· Bekerja dengan elekrtik dengan cara yang selamat
· Pengudaraan yang mencukupi
· Melampirkan pengawal keselamatan yang sesuai di mana perlu
MENGURUS AKTIVITI KERJA (ORGANIZE AND MAINTAIN OWN WORKPLACE) MENGURUS AKTIVITI KERJA (ORGANIZE AND MAINTAIN OWN WORKPLACE) Reviewed by Unknown on 7:38 PG Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.