Facebook

MENGURUS AKTIVITI KERJA (SET AND REVISE OWN OBJECTIVES AND GOALS 2)




EMPLOYABILITY SKILLS


MENGURUS AKTIVITI KERJA

SET AND REVISE OWN OBJECTIVES AND GOALS 2



PENGENALAN

Mengenal pasti keperluan latihan merupakan batu loncatan dalam system pengurusan latihan yang sesuai di mana seluruh arahan latihan yang diprogramkan dibina. Menilai keperluan latihan dianggap sebagai fungsi latihan penting dan perlu dilaksanakan sebelum merekabentuk dan menjalakan program.

Falsafah latihan adalah prestasi industry yang merujuk kepada tahap dedikasi yang ditunjukkan oleh setiap personel dalam sesebuah organisasi. Matlamat latihan adalah untuk memberi manfaat kepada individu dan perniagaan.

Ini dicapai dengan meningkatkan pengetahuan, kemahiran, dan sikap pekerja yang mempunyai kesan positif kepada prestasi kerja. Peluang untuk prestasi yang lebih baik wujud di semua peringkat organisasi. Sebuah organisasi mempunyai tanggungjawab untuk mengagihkan sumber manusia dan kewangan untuk latihan.

Latihan adalah proses yang berterusan, sekurang-kurangnya latihan perlu disediakan:
  • Apabila seseorang menyertai organisasi
  • Apabila seseorang menganggap tanggungjawab baru
  • Apabila prestasi kerja seseorang memerlukan penambahbaikan
  • Apabila keadaan baru memerlukan perubahan dalam produk, teknologi, dasar, amalan dan   prosedur.


2 JENIS-JENIS LATIHAN

· Terdapat beberapa jenis latihan apabila melakukan sesuatu kerja. Iaitu:
o Latihan dalaman
o Latihan formal
o Latihan tidak formal
o Latihan awal
o Latihan orentasi
o Latihan semula
o Latihan kenaikan pangkat
o Latihan berterusan

3 MENUBUHKAN PROGRAM LATIHAN FORMAl

     Keputusan latihan adalah sukar untuk diukur. Salah satu sebabnya ialah jurulatih sering gagal untuk menetapkan matlamat tertentu. Maslah ini boleh diatasi dengan menggunakan pendekatan system untuk latihan, iaitu dengan berhati-hati merancang setiap langkah dengan lebijh teliti.


3.1 penggunaan analisis pekerjaan

o Langkah pertama dalam pendekatan system untuk latihan adalah untuk menentukan jenis latihan diperlukan untuk kerja tertentu.

o Jurulatih perlu tahu ciri-ciri dan keperluan kerja itu.

o Analisis kerja memberikan maklumat ini kepada jurulatih dan seterusnya menjadi asas bagi menentukan keperluan latihan.


3.2 penggunaan objektif tingkahlaku

o Kaedah pendekatan system menentukan jenis tugas-tugas yang perlu dipelajari bagi menentukan tingkah laku yang akan berlaku.

o Dalam sesi latihan objektif tingkah laku yang dimasukkan ke dalam amalan-amalan adalah seperti berikut:
Ø Suatu pernyataan tentang tingkah laku yang dikehendaki. Ini memberitahu pelatih tentang apa yang dia akan dapat lakukan jika dia Berjaya dalam latihan tersebut 
Ø Satu penjelasan mengenai keadaan di mana tingkah laku yang diingini dijangka berlaku. 
Ø Standard kuantiti dan kualiti tingkah laku yang diingini di mana jurulatih akan menerima sebagai bukti bahawa pelajar telah memperoleh tingkah laku yang ditetapkan.
o Program latihan ini kemudiannya digunakan sebagai asas untuk pra ujian dan pasca ujian unit.

o Pra-ujian dan pasca-ujain hendaklah meliputi bahan yang sama bagi unit tertentu.

o Jurulatih dapat mengetahui bahawa pelatih telah bersedia untuk pengajian yang seterusnya apabila dia telah pelatih yang telah lulus pasca ujian yang diduduki.



4 KEPERLUAN LATIHAN
     Organisasi biasanya menggunakan jumlah kakitangan pengurusan yang mencukupi dan kakitangan bukan pengurusan dengan kecekapan yang diperlukan untuk menjalankan tugas yang diberikan yang membawa kepada pencapaian objektif organisasi.

     Disebabkan oleh satu atau sebab-sebab lain, kecekapan yang sedia ada pada seorang pekerja itu akan kurang dari segi standard kecekapanyang diperlukan dalam pekerjaan.


4.2 penilaian keperluan latihan

       Hampir semua buku dalam latihan mencadangkan format penilaian keperluan latihan sebagai pra-syarat untuk latihan yang diprogramkan. Buku ILO telah mengambil pandangan yang sangat komprehensif mengenai penilaian keperluan dan telah diterangkan proses mengenal pasti keperluan latihan di bawah dua keadaan ideal dan kurang ideal.


4.3 pendekatan untuk mengenalpasti keperluan latihan

     Terdapat dua pendekatan untuk mengenal pasti keperluan latihan yang tepat bagi setiap kakitangan yang berbeza terutama kakitangan pengurusan analisis peranan dan analisis kerja. Faktor penting dalam menentukan peranan adalah ciri-ciri peribadi, pertumbuhan, persepsi, nilai, cita-cita, integrasi dalaman dan luaran organisasi dan sensitivity alam sekitar.


4.4 latihan luaran

Latihan luaran merangkumi:
Ø Program “terbuka” di mana satu atau lebih daripada kakitangan menghadiri latihan yang telah diiklankan.
Ø Program “tertutup” di mana anda latihan komisen akan dihantar khusus untuk kakitangan anda.
    Kelebihan program “tertutup” adalah bahawa ia boleh disesuaikan dengan keperluan khusus sesebuah organisasi. Latihan luar adalah yang paling sesuai untuk organisasi yang tidak mempunyai sumber untuk memberi latihan mereka sendiri.



4.5 latihan dalaman

Latihan dalaman diadakan di premis organisasi itu sendiri dan biasanya diberikan oleh kakitangan penyedia latihan. Terdapat 3 pilihan umum yang diiktiraf untuk latihan dalaman iaitu:

     a) Latihan dalaman pilihan 1
o Latihan ini biasanya melibatkan sebuah organisasi latihan yang berdaftar menyampaikan kursus khas sesuai dengan keperluan latihan khusus sesebuah organisasi dan menggunakan peralatan di organisasi tersebut.

     b) Latihan dalaman pilihan 2
o Ini pula ialah dikendalikan oleh kakitangan dalam organisasi itu sendiri. Penilaian akhir dan isu kelayakan akan diberikan oleh sebuah organisasi latihan yang berdaftar.

     c) Latihan dalaman pilihan 3
o Kakitangan organisasi melaksanakan hampir keseluruhan latihan dan penilaian di organisasi tersebut, dengan sokongan dan bantuan dari sebuah organisasi latihan yang berdaftar.



4.6 pelan latihan

        Memahami tentang bekerja dalam satu organisasi dan berbincang dengan kakitangan pengurusan dapat membantu jurulatih dalam memahami peluang, kelemahan dan ancaman dalam sesuatu organisasi. Pengetahuan mengenai scenario masa kini dan masa depan berfungsi sebagai asas untuk mengenal pasti jenis keperluan latihan.


4.7 status latihan

         Analisis organisasi membantu jurulatih menganalisa pelbagai keperluan latihan dan memutuskan status latihan sama ada mereka diganti, tidak mencukupi atau ia adalah sebahagian keperluan latihan. Seterusnya, ia juga membantu untuk membuat keputusan tentang siapa yang perlu dilatih dan jenis latihan yang diperlukan.


4.8 perbelanjaan latihan

      Jumlah keperluan latihan organisasi membantu dalam menentukan keutamaan keperluan latihan dan fasa-fasa di mana ia sepatutnya dipenuhi. Aktiviti latihan melibatkan pelbagai jenis kos.
MENGURUS AKTIVITI KERJA (SET AND REVISE OWN OBJECTIVES AND GOALS 2) MENGURUS AKTIVITI KERJA (SET AND REVISE OWN OBJECTIVES AND GOALS 2) Reviewed by Unknown on 8:30 PG Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.